Vak | 6de jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Frans | 3 | |
Engels | 2 | |
Geschiedenis | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Wiskunde | 3 | |
Informatica | 1 | |
Natuurwetenschappen | ||
- Natuurwetenschappen Theorie | 3 | |
- Natuurwetenschappen Labo | 1 | |
Muzikale opvoeding | 1 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Sociale wetenschappen | ||
- Sociale wetenschappen algemeen | 4 | |
- Sociale wetenschappen economie | 1 | |
Integrale opdrachten | 5 | |
Creatieve technieken | 1 | |
Totaal | 35 |
Sociale en technische wetenschappen is een doorstromingsrichting. Het geeft in het hoger onderwijs goede aansluiting op een professionele bachelor in onderwijs (kleuteronderwijs, lager onderwijs en secundair onderwijs), in de pedagogie van het jonge kind, in verpleegkunde, in ergotherapie, in sociaal werk, in de toegepaste psychologie, … Voldoende motivatie en aanleg geven ook kansen om te slagen in studierichtingen die voorbereiden op andere paramedische en sociaal-agogisch beroepen. De mogelijkheid voor het volgen van een zevende specialisatiejaar Leefgroepenwerking, Apotheekassistent , Chemische Procestechnieken, kinderzorg, e.a. bestaat eveneens.
Lessen maatschappij en duurzaamheid richt zich tot het zorg dragen voor de mens (gezonde voeding, gezond wonen en gezond leven) en zijn omgeving (milieu, gebouw, maatschappij,…) op een economisch verantwoorde manier. Aspecten als duurzame ontwikkeling, preventie, veiligheid, welzijn en evenementenbeheer komen aan bod. De thema’s in dit vak behandelen: ‘people’- ‘planet’ – ‘profit’ (mens-milieu-economie). Het vak verkent de ondersteunende beroepen in de dienstverlenende sectoren.
Keuzemogelijkheid CLIL in de derde graad
In het vijfde jaar
volg je in het eerste semester aardrijkskunde (1 lesuur per week) in het Engels. Het lesonderwerp is kosmografie. Het tweede semester wordt enkel in het Nederlands gegeven.
In het zesde jaar volg je Godsdienst in het Engels. Bij de keuze voor CLIL in de derde graad, doe je dit steeds voor beide jaren.
Wat is CLIL?
CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarbij lessen of lesinhouden van niet-taalvakken worden onderwezen in het Frans of Engels (doeltaal). Tijdens de CLIL-lessen mogen de leerlingen indien nodig wel uitleg vragen in het Nederlands. Op het einde van het schooljaar moet de CLIL-leerling dezelfde leerplandoelstellingen behalen als een niet-CLIL-leerling. Het examen en de toetsen worden in het Engels opgesteld maar je mag altijd verduidelijking vragen in het Nederlands of desnoods ook antwoorden in het Nederlands. De evaluatie van de doeltaal telt niet mee voor de deliberatie.
In deze steeds meer geglobaliseerde wereld zijn we overtuigd dat het kennen van wereldtalen een meerwaarde is. Ook taalzwakke leerlingen hebben baat bij CLIL.
Het is niet verplicht CLIL te volgen. Er wordt een aparte CLIL-klas gevormd. Leerlingen die kiezen voor CLIL in het 5de jaar, volgen automatisch ook CLIL in het 6de jaar.
Meer informatie over CLIL op onze school is te vinden in het schoolreglement.
Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.
Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”