Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen

Start Studieaanbod Derde graad Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen

Laat je informeren

De studierichting Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen is een theoretische richting die voorbereidt op studies in zowel universitair als niet-universitair onderwijs. De richting combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket wetenschappen en wiskunde. De leerlingen denken vanuit wiskunde conceptueel na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen. Daarnaast is er ook veel aandacht voor labo en voor geïntegreerd onderzoeken en probleemoplossend denken in biotechnologische en chemische STEM-contexten.
Deze studierichting is aangewezen voor leerlingen die sterk zijn in en interesse hebben voor wiskunde, wetenschappen, labo en programmeren.

Binnen deze richting is het mogelijk om een CLIL-traject te kiezen. Klik (in deze kader of in de lessentabel) voor meer info.

Na het 6de jaar in deze richting (D-finaliteit) behaal je het diploma Onderwijskwalificatie 4 (OK4). Het behaalde diploma is een toegangsticket om verder te studeren. 

Na OK4 kan je verder studeren in een Bachelor (hogeschool of universiteit) opleiding, een zevende jaar na OK4, een zevende jaar na OK3 of een Graduaatsopleiding.

Toelatingsvoorwaarden

Tot het eerste leerjaar van de derde graad (vijfde jaar) Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen worden de leerlingen toegelaten die met vrucht de tweede graad finaliteit D (doorstroom) hebben beëindigd.
Om reële kansen te hebben, moeten deze studenten in hun vooropleiding een belangrijk pakket wiskunde en wetenschappen gekregen hebben.

Lessentabel

Vak 5BCSW 6BCSW
Godsdienst
2
Nederlands
3
3
Frans
2
2
Engels
3
2
Wiskunde
5
6
Aardrijkskunde
1
Geschiedenis
1
1
Lichamelijke opvoeding
2
2
Esthetica
1
Mens en samenleving
1
Specifieke vakken: Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
Informaticawetenschappen
1
1
Biologie (inclusief labo)
3
3
Chemie (inclusief labo)
5
5
Fysica (inclusief labo)
4
4

Totaal

33

33

Laatst aangepast op: 27/06/2025

Wat na deze richting?

Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen bereidt voor op studierichtingen in het hoger onderwijs in het wetenschappelijk domein.
Tot de mogelijke vervolgopleidingen behoren de academische opleidingen Biotechniek, Biomedische wetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Industriële wetenschappen en technologie, Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie en de professionele opleidingen Biotechniek, Gezondheidszorg, Biochemie, Milieutechnologie, Procestechnologie, Onderwijs.

Waarom kiezen voor Sint-Carolus?

Sint-Carolus Secundair Onderwijs staat voor kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. Als school willen we enerzijds de lat hoog leggen, zodat leerlingen zeer goed voorbereid starten in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt. Anderzijds willen we elke leerling kansen geven en zorg bieden. Wij begeleiden jongeren in het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes die zij nodig hebben om zich in de maatschappij van vandaag en morgen te ontplooien tot respectvolle, creatieve, kritische, weerbare en geëngageerde volwassenen.

Maak hieronder kennis met ons DNA. 

Kwaliteit

Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.

KWALITEIT

Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.

Met sterke didactiek en diverse werkvormen willen we de leerwinst bij onze leerlingen zo groot mogelijk maken. Leraren en leerlingen worden gestimuleerd  om te reflecteren over de effectiviteit van hun les- en studiemethode. Een gemotiveerd schoolteam gaat aan de slag met wetenschappelijk onderbouwde onderwijsinzichten en effectieve leerstrategieën. Professionalisering van personeelsleden stemmen we af op strategische prioriteiten en individuele noden en interesses.

Rekening houdend met hun talenten willen we de leerlingen eerlijk oriënteren in hun studiekeuze. We willen hen laten nadenken over hun studiekeuzetraject. We geven hen tools mee voor levenslang leren en om sterker te staan in deze snel evoluerende maatschappij. Door intensieve samenwerking met het werkveld en structurele contacten met het hoger onderwijs kunnen we de leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomst na de secundaire school. Digitale vaardigheden en mediawijsheid krijgen hierbij de nodige aandacht.

Onze school beschikt over aangepaste infrastructuur (verzorgingsklassen, technieklokalen, diverse specifieke labo’s, didactische leskeukens, …) om kwalitatief hoogstaand onderwijs aan te bieden.

Data helpen ons onze onderwijskwaliteit te monitoren.

Structuur

Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen, veiligheid en respect scheppen.

STRUCTUUR

Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen,  veiligheid en respect scheppen. We bieden leerlingen een kader van duidelijke gedragsverwachtingen, gebaseerd op respect voor personeel, medeleerlingen en schoolafspraken, en leggen hen uit waarom deze nodig zijn. Met begeleidende maatregelen sturen we bij en geven we leerlingen groeikansen. We gaan uit van de leerbaarheid van leerlingen. Ons herstel- en sanctiebeleid wil leerlingen laten functioneren binnen aangegeven grenzen.

Met schoolafspraken, afspraken per vak en gestructureerd lesmateriaal ondersteunen we al onze leerlingen bij hun studieproces.

Zorg

Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen.

ZORG

Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen voor elke leerling. Betrokken leraren, een uitgebreid zorgteam en samenwerking met externen maken ook individuele begeleiding en zorg op maat mogelijk. Tegelijk begeleiden we leerlingen op hun weg naar meer zelfstandigheid en stimuleren we hen verantwoordelijkheid op te nemen in hun leer- en groeiproces.

Welbevinden

We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam.

WELBEVINDEN

We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam. Daarom is het welbevinden van de leerlingen en het personeel bij ons op school een prioriteit. Via de klascoaches/klastitularissen en verbindende activiteiten zorgen we ervoor dat de jongeren zich veilig en verbonden voelen op school. Wij willen in onze school elkaar op een positieve manier aanmoedigen.

Engagement

Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan. 

Engagement

We geven de leerlingen christelijke waarden mee en willen hen vormen tot gelukkige en geëngageerde jongvolwassenen. We leren onze leerlingen een gefundeerde eigen mening te vormen en deze op een respectvolle, beleefde manier te communiceren. Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan. Verdraagzaamheid en duurzaamheid krijgen hierbij extra aandacht.

Via de leerlingenraad en verschillende werkgroepen streven we naar participatie van de leerlingen aan het schoolgebeuren.

We willen alle leerlingen, onafhankelijk van hun overtuiging (of die van hun ouders) in onze school verwelkomen als ze zich akkoord verklaren met onze missie en pedagogisch project. We beschouwen ouders als geëngageerde partners die mee verantwoordelijkheid opnemen in het leerproces en de opvoeding van hun kinderen.

Interesse gewekt?

Vanaf 26 april om 9u tot 1 september kan je online inschrijven voor al onze richtingen. Na online inschrijving krijg je een bevestigingsmail met informatie over de definitieve inschrijving. Deze vindt plaats op school vanaf maandag 30 juni na telefonische afspraak.

De inschrijvingen gebeuren in de L. De Meesterstraat 58 (Campus Cordis). 

Nadat u zich heeft aangemeld voor inschrijving via het digitale formulier, kan u telefonisch een afspraak maken op 03/7805125 om de inschrijving op school te komen vervolledigen. 

Voor een nieuwe inschrijving is de identiteitskaart en het rapport van de vorige school nodig. Minderjarige leerlingen én ouder(s)/voogd moeten aanwezig zijn bij de inschrijving. Leerlingen mogen dus niet ingeschreven worden door een oudere broer/zus. Meerderjarige leerlingen die inschrijven voor een 7de jaar mogen inschrijven zonder ouders. 

Houd er rekening mee dat sommige studierichtingen snel volzet zijn, dus snel inschrijven is aangewezen.

Indien je problemen ondervindt, neem dan contact op met de directie via het contactformulier.

Alvast van harte welkom in Sint-Carolus!

Een vraag? Wij helpen je graag.

Pedagogisch directeur

Liesbeth Gijsels

Contacteer me

Leerbegeleiding

Tine Van Doorsselaer

Contacteer me

Leerbegeleiding

Tom D'Hauwer

Contacteer me

Leerbegeleiding

Kathy Goethals

Contacteer me

Vlinderleerkracht

Sara Huyghe

Contacteer me

Zorgleerkracht

An De Picker

Contacteer me

CLIL

Keuzemogelijkheid CLIL in de derde graad

In het vijfde jaar

    • Welzijnswetenschappen,
    • Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen,
    • Gezondheidszorg,
    • Opvoeding en begeleiding.

volg je in het eerste semester aardrijkskunde (1 lesuur per week) in het Engels. Het lesonderwerp is kosmografie. Het tweede semester wordt enkel in het Nederlands gegeven.

In het zesde jaar volg je Godsdienst in het Engels. Bij de keuze voor CLIL in de derde graad, doe je dit steeds voor beide jaren.


Wat is CLIL?

CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Het is een vorm van meertalig onderwijs waarbij lessen of lesinhouden van niet-taalvakken worden onderwezen in het Frans of Engels (doeltaal). Tijdens de CLIL-lessen mogen de leerlingen indien nodig wel uitleg vragen in het Nederlands. Op het einde van het schooljaar moet de CLIL-leerling dezelfde leerplandoelstellingen behalen als een niet-CLIL-leerling. Het examen en de toetsen worden in het Engels opgesteld maar je mag altijd verduidelijking vragen in het Nederlands of desnoods ook antwoorden in het Nederlands. De evaluatie van de doeltaal telt niet mee voor de deliberatie.

In deze steeds meer geglobaliseerde wereld zijn we overtuigd dat het kennen van wereldtalen een meerwaarde is. Ook taalzwakke leerlingen hebben baat bij CLIL.

Het is niet verplicht CLIL te volgen. Er wordt een aparte CLIL-klas gevormd. Leerlingen die kiezen voor CLIL in het 5de jaar, volgen automatisch ook CLIL in het 6de jaar.

Meer informatie over CLIL op onze school is te vinden in het schoolreglement.

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel  zeker jouw vraag/suggestie.

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.

Fietsenberging| Campus Cordis

Inkom| Campus Cordis

Hal | Campus Cordis

Speelplaats | Campus Culina

Grootkeuken | Campus Culina

Keuken | Campus Culina

Ingang | Campus Culina

Praktijkklas Maatschappij & welzijn | Campus Cordis

Praktijkklas Zorg | Campus Cordis

Labo | Campus Cordis

Speelplaats tweede jaar | Campus Cumulus

Gang inkom | Campus Cumulus

Receptie | Campus Cumulus

Speelplaats eerste jaar | Campus Cumulus

Fietsenstalling Hospitaalstraat | Campus Cura

Ingang Hospitaalstraat (fietserspoort)

Aangepast traject De Lijn op 1 september

Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.

Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”


Gebruik gerust de app van ‘De Lijn’.