Kwaliteitszorg Graduaat

Kwaliteitszorgsysteem

Ons kwaliteitszorgsysteem is opgebouwd rond de strategische doelen en onze opleidingsvisie en bevat de volgende kwaliteitsonderdelen:

Om onze onderwijskwaliteit en de professionele ontwikkeling van toekomstige basisverpleegkundigen te waarborgen voorzien we een systematische kwaliteitsborging. De resultaten van onze kwaliteitsanalyses communiceren we met alle betrokken partijen.

Kwaliteitsborging en bijsturing

Kwaliteitskaart – kwaliteit maken we samen

Kwaliteitstaken zijn een gedeelde verantwoordelijkheid van het volledige team. Binnen onze opleiding draagt ieder lid van de school bij aan het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit. Leraren, ondersteunend personeel en directie werken gezamenlijk aan een sterke basis voor kwalitatief onderwijs. Door onze krachten te bundelen en elkaars expertise te benutten, zorgen we ervoor dat onze studenten de best mogelijke leerervaring krijgen. Samen zetten we ons in voor een cultuur van voortdurende verbetering en borgen, waarbij elke bijdrage telt.

PDCA

We maken de keuze om te werken met PDCA om onze kwaliteitszorg in kaart te brengen en te bewaken. Door de PDCA-cyclus te doorlopen willen we continue verbetering en innovatie in de organisatie stimuleren en vastleggen.

PLAN

Plan van aanpak opstellen

Definieer onderwerp

Verzamel gegevens

Analyseer de gegevens

Genereer stappenplan

DO

Uitvoeren

Voer het stappenplan uit

CHECK

Reflecteren & evalueren

Bepaal of de uitvoering het gewenste resultaat heeft, evalueer en leer ervan

ACT

Borgen & bijsturen

Stuur bij vanuit de evaluatie. Borg het proces, zorg ervoor dat nieuwe werkwijze is vastgelegd en door iedereen wordt gebruikt.

Verzamelen van data

Intern

Extern

Verwerken van data – datateam en kwaliteitscoördinator

Doelstellingen van het datateam

  1. Verzamelen van relevante onderzoeken voor collega’s ifv didactische vaardigheden, coaching, verpleegkundige expertise, beleid, kwaliteit en hierover collega’s informeren.
  2. Data verzamelen via verschillende bevragingen, SmartSchool Analytics …
  3. Enquêtes, kijkwijzers, interviews … ontwikkelen ter ondersteuning van kwaliteitsanalyses.
  4. Overzicht bewaren van bevragingen en het cyclisch element binnen de bevragingen.
  5. Bevragingen up to date houden via PDCA-cirkel.
  6. Zorgen voor transparantie in de manier waarop data wordt verzameld, geanalyseerd en gebruikt binnen de school.
  7. Analyseren van data, interpreteren en conclusies formuleren.
  8. Objectieve analyse maken van leerresultaten. Identificeren van trends en patronen in studentprestaties op basis van toetsresultaten, voortgangsrapporten en andere relevante data. Pijnpunten en sterke punten verzamelen vanuit deze analyse. Prioriteiten voorstellen.
  9. Actieplannen voorstellen uit analyses. Prioriteiten voorstellen vanuit dataonderzoek ifv curriculum, lessen, stage, werkdruk …
  10. Voortdurend monitoren van de voortgang richting de gestelde doelen. Bijhouden concrete acties en het verloop ervan.
  11. Voorbereiden nieuwsbrief kwaliteit voor externe communicatie.
  12. Voorbereiden interne communicatie van data-analyses voor personeel, schoolbestuur en studenten.
  13. Voorbereiden studentenraad.
  14. Sensibilisering docenten voor data-gebruik. Hierbij rekening houden met de brede kijk op data en hoe acties bepalen en ermee omgaan. Data is meer dan getallen verzamelen.
  15. Ondersteuning geven aan docenten op het gebied van data-analyse en het gebruik van data om hun onderwijspraktijk te verbeteren.
  16. Discussies ivm data-analyse bijwonen en verwerken.
  17. Helpen bij het formuleren en monitoren van specifieke, meetbare doelen voor borgen en bijsturen.

Werkwijze datateam

  1. Probleem definiëren: welk probleem stelt zich, wat wil je onderzoeken?
  2. Hypothese opstellen: Wat is de verwachting van dit onderzoek?
  3. Data Verzamelen: Bepalen van relevante te verzamelen data en deze systematisch verzamelen.
  4. Controle kwaliteit verzamelde data.
  5. Data Analyseren: Gebruik maken van statistische en analytische technieken om de verzamelde data te interpreteren en betekenisvolle inzichten te verkrijgen.
  6. Analyse interpreteren en conclusie formuleren.
  7. Maatregelen nemen (actieplan en implementatie): op basis van de analyse concrete actieplannen ontwikkelen om geïdentificeerde problemen aan te pakken en verbeteringen door te voeren.
  8. Evalueren: na de implementatie van verbeteringen de impact ervan evalueren en zo nodig bijstellen.

Communicatie

Intern

Extern

Aangepast traject De Lijn op 1 september

Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.

Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”


Gebruik gerust de app van ‘De Lijn’.