Farmaceutisch technisch assistent

Start Studieaanbod Zevende jaren Farmaceutisch technisch assistent

Laat je informeren

Deze studierichting bereidt je voor op werk in de farmaceutische sector. De opleiding richt zich vooral tot mensen met interesse in wetenschappen en geneesmiddelen. Nauwkeurig kunnen werken, een goed geheugen, grote verantwoordelijkheidszin en vlot met mensen kunnen omgaan zijn noodzakelijke attitudes.  De theoretische kennis pas je toe gedurende meer dan 300 uur stage in de apotheek.

Wil je meer info over de verschillende vakken, klik dan op de vaknaam in de lessentabel voor meer info.

Toelatingsvoorwaarden

Alle leerlingen die zich wensen in te schrijven moeten in het bezit zijn van een diploma secundair onderwijs.

Bij inschrijving word je uitgenodigd op een intakegesprek om na te gaan of je beschikt over voldoende capaciteiten en de nodige motivatie om deze intensieve studierichting aan te vatten. Je krijgt meer informatie over de opleiding en gelegenheid om vragen te stellen. Ter voorbereiding van het intakegesprek vul je de online vragenlijst in minstens drie dagen voor het intakegesprek. 

Lessentabel

Vak 7e jaar (SEM 1+2) 7e jaar (SEM 3)
Farmaceutische plantkunde
2
Farmaceutische technologie (Theorie + labo)
6
Geneesmiddelenleer
4
Parafarmacie
1
2
Seminarie
2
2
Tarificatie en wetgeving
1
Toegepaste biologie
3
Toegepaste chemie
2
Toegepaste fysica
1
Toxicologie
2
Stage
8
20

Totaal

28

28

Laatst aangepast op: 27/06/2025

Toekomstmogelijkheden

Het beroep van farmaceutisch technisch assistent is als officieel beroep erkend (KB 03/02/97). Met de beroepskwalificatie van het zevende jaar Farmaceutisch technisch assistent voldoe je aan de voorwaarden van dit Koninklijk besluit. Je kan aan het werk in een publieke apotheek waar je vrije geneesmiddelen en geneesmiddelen op voorschrift zal afleveren, geneesmiddelen zal bereiden en klanten zal informeren over het juiste gebruik van verschillende geneesmiddelen.

Nog vragen?

Hoe lang duurt deze studie?

De opleiding Farmaceutisch technisch assistent is een opleiding van anderhalf jaar.

Wanneer start de opleiding?

1 september is een introductiedag. De lessen starten op 2 september.

Kan ik na 1 september nog starten met de opleiding?

In de loop van de maand september kan je nog instromen in de opleiding. Een latere instroom vergt wel een extra inspanning om op zelfstandige basis de gemiste leerstof in te halen. Het is aangewezen om op 1 september te starten of, indien dit door omstandigheden niet kan, zo snel mogelijk aan te sluiten.

Hoe ziet een weekschema eruit tijdens lesweken?

Dit schema dient als model. Elk jaar kan de verdeling van de vakken en de vrije lestijden variëren. Je hebt twee halve dagen vrij: woensdagnamiddag en maandag- of dinsdagnamiddag. Het is ook mogelijk dat af en toe één van de vrije halve dagen wegvalt omwille van een uitstap of bedrijfsbezoek.

Hoe ziet een weekschema eruit tijdens stageweken?

Dit schema dient als model. Elk jaar kan de verdeling van de vakken en de vrije lestijden variëren.

 

Hoelang duurt de stage?

In november en van maart tot en met begin juni loop je twee dagen stage per week. Tijdens de stageweken in november en van februari tot einde schooljaar heb je op maandag, dinsdag en woensdag les en op donderdag en vrijdag ga je op stage. 

Waar kan ik stage lopen?

De stage gaat door in een voor het publiek toegankelijke apotheek. Eventueel bestaat ook de mogelijkheid om in het tweede jaar een maand in een ziekenhuis stage te lopen.

Mag ik zelf een stageplaats zoeken?

Studenten zoeken zelf hun stageplaats, dit in samenspraak en met hulp van de stagecoördinator van deze opleiding. Stage lopen in de buurt van de woonplaats is toegestaan, weliswaar binnen een straal van 15 km van de school. Verafgelegen stageplaatsen zullen enkel in uitzonderlijke gevallen worden toegestaan. Stage lopen bij familieleden is niet toegestaan.

Welk diploma moet ik bezitten om me te kunnen inschrijven?

Alle leerlingen die zich wensen in te schrijven moeten in het bezit zijn van een diploma secundair onderwijs.

Is het aangewezen de vakantiecursus chemie te volgen?

Voor studenten die in hun vooropleiding maar een beperkte hoeveelheid chemie en/of natuurwetenschappen hebben gehad, is het sterk aangewezen om de vakantiecursus chemie te volgen. Deze vakantiecursus gaat in de laatste week van augustus door op Sint-Carolus. Meer informatie hierover krijg je bij de inschrijving.

Ik heb één of meerdere jaren een professionele bacheloropleiding gevolgd. Kan ik volgend schooljaar deze opleiding volgen?

Dit kan zeker. Plusminus de helft van de studenten die deze opleiding volgt, heeft eerst een professionele bacheloropleiding gevolgd.

Voor studenten die in hun vooropleiding maar een beperkte hoeveelheid chemie en/of natuurwetenschappen hebben gehad, is het sterk aangewezen om de vakantiecursus chemie te volgen. Deze vakantiecursus gaat in de laatste week van augustus door op Sint-Carolus. Meer informatie hierover krijg je bij de inschrijving.

Ik heb één of meerdere jaren een professionele bacheloropleiding gevolgd. Kan ik vrijstellingen krijgen?

Je kan een vrijstelling krijgen voor chemie en/of biologie op voorwaarde dat:
• je geslaagd bent voor dat vak (theorie) in het hoger onderwijs;
• de leerinhouden overeenstemmen.


Indien je een vrijstelling wenst, neem je zo snel mogelijk contact met de vakleerkracht of coördinator van de opleiding (geert.verhelst@sint-carolus.be of karoline.willems@sint-carolus.be).

Ik heb dyscalculie, dyslexie, dyspraxie of ASS. Kan ik deze opleiding volgen?

Dyscalculie
Alles hangt hierbij af van hoe uitgesproken de dyscalculie bij jou is en hoe zich dit vooral uit. In de opleiding en de uitoefening van het beroep is farmaceutisch rekenen een belangrijk onderdeel. Hierbij moet je foutloos kunnen rekenen (rekenfouten kunnen heel schadelijk zijn voor patiënten). Volgende rekenvaardigheden heb je hierbij nodig: cijfervaardigheden en het toepassen van de regel van drie. Cijfers foutloos overschrijven, is ook een must.
Studenten met dyscalculie mogen steeds een rekentoestel gebruiken, ook al moeten medestudenten de oefening door middel van hoofdrekenen oplossen. Andere bijkomende hulpmiddelen kunnen niet worden toegestaan.
Dyslexie
Tijdens de lessen geneesmiddelenleer en biologie zal je veel vreemde namen moeten instuderen. Als je bereid bent hiervoor een extra inspanning te leveren, kan je de studie aanvangen.
In de opleiding ligt de nadruk vooral op mondelinge vaardigheden en minder op schriftelijke vaardigheden. Dit neemt niet weg dat je de specialiteitsnamen van geneesmiddelen, net als de anderen van de klas, zal moeten instuderen. Kleine schrijffouten worden bij studenten met dyslexie toegestaan.
Dyspraxie
Tijdens de lessen farmaceutische technologie leer je ook in de praktijk bereidingen te maken. Dit vergt een redelijk goede fijne motoriek. Als je bereid bent om je hier op toe te leggen (door bijvoorbeeld thuis vaak te koken), kan je de studie aanvangen.
ASS
Het beroep van farmaceutisch technisch assistent is een zeer sociaal beroep. Per dag kom je al snel met 50 à 100 verschillende mensen in contact. Goede sociale vaardigheden en ook een vlotte aanpassing aan onverwachte situaties is noodzakelijk om goed te functioneren binnen een apotheek. We merken dat dit door leerlingen met ASS vaak als heel stressvol wordt ervaren. 

Hoe duur is de opleiding?

Alle schoolkosten, inclusief labojas en cursusmateriaal, kan je terugvinden op het overzicht dat je te zien krijgt bij het klikken op het €-teken in de lessentabel. 

Vind je vlot werk als farmaceutisch technisch assistent?

Wij durven met fierheid te zeggen dat de kwaliteit van onze opleiding goed aangeschreven is bij werkgevers. Goede studenten vinden heel vlot werk, voornamelijk in een publieke apotheek.

Waar kan je aan de slag na het beëindigen van deze opleiding?

De meeste afgestudeerden gaan aan de slag in een publieke apotheek of ziekenhuisapotheek. Een minderheid vindt werk in de farmaceutische industrie.

Kan ik nog verder studeren na deze opleiding?

Dit kan zeker, voornamelijk opleidingen in de medische en paramedische sector zoals verpleegkunde, biomedische laboratoriumtechnologie….

Hoe verloopt de evaluatie (toetsen en/of examens en/of opdrachten) tijdens deze opleiding?

In de loop van het schooljaar heb je regelmatig testen over een groter deel van de leerstof. Alle testen worden op voorhand gepland en aangekondigd. Ook practica worden geëvalueerd en staan op punten. De testen en practica tellen voor de helft van het totaal aantal punten mee. In december en juni is er een examenperiode. De examens tellen eveneens voor de helft van het totaal aantal punten mee. In tegenstelling tot opleidingen in het hoger onderwijs is er geen lesvrije blokperiode vóór de examens.

Hoe groot is de klasgroep?

Gemiddeld is de klasgroep 5 à 10 personen groot.

Waarom kiezen voor Sint-Carolus?

Sint-Carolus Secundair Onderwijs staat voor kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. Als school willen we enerzijds de lat hoog leggen, zodat leerlingen zeer goed voorbereid starten in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt. Anderzijds willen we elke leerling kansen geven en zorg bieden. Wij begeleiden jongeren in het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes die zij nodig hebben om zich in de maatschappij van vandaag en morgen te ontplooien tot respectvolle, creatieve, kritische, weerbare en geëngageerde volwassenen.

Maak hieronder kennis met ons DNA. 

Kwaliteit

Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.

KWALITEIT

Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.

Met sterke didactiek en diverse werkvormen willen we de leerwinst bij onze leerlingen zo groot mogelijk maken. Leraren en leerlingen worden gestimuleerd  om te reflecteren over de effectiviteit van hun les- en studiemethode. Een gemotiveerd schoolteam gaat aan de slag met wetenschappelijk onderbouwde onderwijsinzichten en effectieve leerstrategieën. Professionalisering van personeelsleden stemmen we af op strategische prioriteiten en individuele noden en interesses.

Rekening houdend met hun talenten willen we de leerlingen eerlijk oriënteren in hun studiekeuze. We willen hen laten nadenken over hun studiekeuzetraject. We geven hen tools mee voor levenslang leren en om sterker te staan in deze snel evoluerende maatschappij. Door intensieve samenwerking met het werkveld en structurele contacten met het hoger onderwijs kunnen we de leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomst na de secundaire school. Digitale vaardigheden en mediawijsheid krijgen hierbij de nodige aandacht.

Onze school beschikt over aangepaste infrastructuur (verzorgingsklassen, technieklokalen, diverse specifieke labo’s, didactische leskeukens, …) om kwalitatief hoogstaand onderwijs aan te bieden.

Data helpen ons onze onderwijskwaliteit te monitoren.

Structuur

Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen, veiligheid en respect scheppen.

STRUCTUUR

Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen,  veiligheid en respect scheppen. We bieden leerlingen een kader van duidelijke gedragsverwachtingen, gebaseerd op respect voor personeel, medeleerlingen en schoolafspraken, en leggen hen uit waarom deze nodig zijn. Met begeleidende maatregelen sturen we bij en geven we leerlingen groeikansen. We gaan uit van de leerbaarheid van leerlingen. Ons herstel- en sanctiebeleid wil leerlingen laten functioneren binnen aangegeven grenzen.

Met schoolafspraken, afspraken per vak en gestructureerd lesmateriaal ondersteunen we al onze leerlingen bij hun studieproces.

Zorg

Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen.

ZORG

Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen voor elke leerling. Betrokken leraren, een uitgebreid zorgteam en samenwerking met externen maken ook individuele begeleiding en zorg op maat mogelijk. Tegelijk begeleiden we leerlingen op hun weg naar meer zelfstandigheid en stimuleren we hen verantwoordelijkheid op te nemen in hun leer- en groeiproces.

Welbevinden

We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam.

WELBEVINDEN

We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam. Daarom is het welbevinden van de leerlingen en het personeel bij ons op school een prioriteit. Via de klascoaches/klastitularissen en verbindende activiteiten zorgen we ervoor dat de jongeren zich veilig en verbonden voelen op school. Wij willen in onze school elkaar op een positieve manier aanmoedigen.

Engagement

Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan. 

Engagement

We geven de leerlingen christelijke waarden mee en willen hen vormen tot gelukkige en geëngageerde jongvolwassenen. We leren onze leerlingen een gefundeerde eigen mening te vormen en deze op een respectvolle, beleefde manier te communiceren. Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan. Verdraagzaamheid en duurzaamheid krijgen hierbij extra aandacht.

Via de leerlingenraad en verschillende werkgroepen streven we naar participatie van de leerlingen aan het schoolgebeuren.

We willen alle leerlingen, onafhankelijk van hun overtuiging (of die van hun ouders) in onze school verwelkomen als ze zich akkoord verklaren met onze missie en pedagogisch project. We beschouwen ouders als geëngageerde partners die mee verantwoordelijkheid opnemen in het leerproces en de opvoeding van hun kinderen.

Interesse gewekt?

Vanaf 26 april om 9u tot 1 september kan je online inschrijven voor al onze richtingen. Na online inschrijving krijg je een bevestigingsmail met informatie over de definitieve inschrijving. Deze vindt plaats op school vanaf maandag 30 juni na telefonische afspraak.

De inschrijvingen gebeuren in de L. De Meesterstraat 58 (Campus Cordis). 

Nadat u zich heeft aangemeld voor inschrijving via het digitale formulier, kan u telefonisch een afspraak maken op 03/7805125 om de inschrijving op school te komen vervolledigen. 

Voor een nieuwe inschrijving is de identiteitskaart en het rapport van de vorige school nodig. Minderjarige leerlingen én ouder(s)/voogd moeten aanwezig zijn bij de inschrijving. Leerlingen mogen dus niet ingeschreven worden door een oudere broer/zus. Meerderjarige leerlingen die inschrijven voor een 7de jaar mogen inschrijven zonder ouders. 

Houd er rekening mee dat sommige studierichtingen snel volzet zijn, dus snel inschrijven is aangewezen.

Indien je problemen ondervindt, neem dan contact op met de directie via het contactformulier.

Alvast van harte welkom in Sint-Carolus!

Een vraag? Wij helpen je graag.

Pedagogisch directeur

Joyce Lohmann

Contacteer me

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.

Fietsenberging| Campus Cordis

Inkom| Campus Cordis

Hal | Campus Cordis

Speelplaats | Campus Culina

Grootkeuken | Campus Culina

Keuken | Campus Culina

Ingang | Campus Culina

Praktijkklas Maatschappij & welzijn | Campus Cordis

Praktijkklas Zorg | Campus Cordis

Labo | Campus Cordis

Speelplaats tweede jaar | Campus Cumulus

Gang inkom | Campus Cumulus

Receptie | Campus Cumulus

Speelplaats eerste jaar | Campus Cumulus

Fietsenstalling Hospitaalstraat | Campus Cura

Ingang Hospitaalstraat (fietserspoort)

Aangepast traject De Lijn op 1 september

Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.

Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”


Gebruik gerust de app van ‘De Lijn’.