Integrale veiligheid

Start Studieaanbod Zevende jaren Integrale veiligheid

Laat je informeren

Het 7de specialisatiejaar Integrale veiligheid bereidt je voor op het uitoefenen van beroepen in de veiligheidssector en op een eventuele opleiding aan de politieschool of tewerkstelling bij de brandweer. Belangrijke klemtonen worden gelegd op het gepast omgaan met een grote diversiteit aan mensen, een lichamelijke training, toegepaste wetgeving en theoretische en praktische kennis van verschillende veiligheidstechnieken. Je talenkennis (Nederlands, Frans en Engels) wordt verder ontwikkeld in het kader van je later beroep en aansluitende studiemogelijkheden. Tijdens het werkplekleren en de stages maak je kennis met de verschillende werkvelden (politie, publieke en private bewaking, voetbalsteward, brandweer, douane,…) en krijg je een brandblusopleiding.

Toelatingsvoorwaarden

Om toegelaten te worden moet je:

  • In het bezit zijn van het diploma secundair onderwijs.
  • Een gunstig medisch geschiktheidsattest (model krijg je van de school) voorleggen. Dit attest moet je voorleggen tijdens het intakegesprek.
  • Een uittreksel uit het strafregister (= model art. 596.1.35 Sv – model 1 gereglementeerde activiteiten) voorleggen dat niet ouder is dan 6 maand voor de start van de opleiding, waaruit blijkt dat de kandidaat van onberispelijk gedrag is. Dit attest moet je voorleggen tijdens het intakegesprek.
  • Een positief advies krijgen van de toelatingsklassenraad na een intakegesprek en een sportproef.
  • Onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland en een hoofdverblijfplaats hebben in een van de desbetreffende lidstaten of Zwitserland. Die lidstaten zijn: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, IJsland, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slovakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden.

Lessentabel

Vak 7INV
Maatschappelijke oriëntatie
1
Toegepast Nederlands
2
Toegepast Frans
2
Toegepast Engels
2
Lichamelijke opvoeding / sport
4
Algemene en specifieke wetgeving
2
Bewakings- en voetbalwetgeving
2
Veiligheidstechniek
Cultuurinzicht
1
Communicatievaardigheden
1
Conflicthantering
2
Deontologie
1
Preventie
1
EHBO
2
Politie
2
Bewaking
1
Werkplekleren
6

Totaal

32

Laatst aangepast op: 27/06/2025

Toekomstmogelijkheden

Je krijgt een attest van bewakingsagent en kan werken in de bewakingssector op voorwaarde dat je slaagt voor de psychotechnische proef. Deze proef moet je op eigen initiatief afleggen bij SELOR (selectiebureau van de federale overheid) of wordt afgenomen tijdens de aanwervingsprocedure bij vele bewakingsfirma’s.  Ter informatie: bij een sollicitatiegesprek  bij een bewakingsonderneming wordt een pre-screening en veiligheidsonderzoek aangevraagd. Er wordt verwacht dat jij als (toekomstig) bewakingsagent kan omgaan met dilemma’s. Je kan ze op een integere en ethische wijze oplossen met respect voor diversiteit, individuele rechten en vrijheden, etc. Je beschikt over respect vanuit je functie als bewakingsagent. Meer specifieke voorwaarden om bewakingsagent te kunnen worden vind je op de website https:www.besafe.be (onderdeel Vigilis).

Je behaalt een opleiding tot voetbalsteward en divisiechef.

Je behaalt een attest van gemachtigd opzichter.

Je wordt voorbereid op de politieschool. Je krijgt les van een commisaris van de politie en tijdens het schooljaar kan je deelnemen aan het functioneel parcours (=fysieke test) en aan de cognitieve vaardigheidstesten zodat je, na o.a. het slagen in de persoonlijkheidsproef en het selectiegesprek, snel (afhankelijk van het aantal vacatures) kan starten in de politieschool.  Op al deze proeven worden jullie voorbereid. 

Je behaalt het attest van gemeenschapswacht

Je behaalt het attest van bedrijfseerstehulpverlener (EHBO).

Je behaalt het modulecertificaat levensreddende handelingen van het brevet BO1 (‘brandweerman’).

Je behaalt een certificaat basisopleiding brandbestrijdingsdienst, eerste interventieploeglid en werken op hoogte/valbeveiliging.

Als je aantoont regelmatige leerling te zijn in de opleiding Integrale veiligheid én aan bepaalde andere voorwaarden zoals bepaald door de FOD Binnenlandse Zaken voldoet, geniet je een vrijstelling voor de competentietest voor het federaal geschiktheidsattest voor aspirant-brandweerman doch enkel tot en met 31 augustus van het schooljaar waarin je de opleiding Integrale veiligheid volgt.

Je behaalt het attest preventie-adviseur basisopleiding (niveau 3). 

Je krijgt de kans het VCA-attest te behalen via  zelfstudie en afleggen van examens. Inschrijving gebeurt via de school.

In de pers

Waarom kiezen voor Sint-Carolus?

Sint-Carolus Secundair Onderwijs staat voor kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. Als school willen we enerzijds de lat hoog leggen, zodat leerlingen zeer goed voorbereid starten in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt. Anderzijds willen we elke leerling kansen geven en zorg bieden. Wij begeleiden jongeren in het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes die zij nodig hebben om zich in de maatschappij van vandaag en morgen te ontplooien tot respectvolle, creatieve, kritische, weerbare en geëngageerde volwassenen.

Maak hieronder kennis met ons DNA. 

Kwaliteit

Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.

KWALITEIT

Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.

Met sterke didactiek en diverse werkvormen willen we de leerwinst bij onze leerlingen zo groot mogelijk maken. Leraren en leerlingen worden gestimuleerd  om te reflecteren over de effectiviteit van hun les- en studiemethode. Een gemotiveerd schoolteam gaat aan de slag met wetenschappelijk onderbouwde onderwijsinzichten en effectieve leerstrategieën. Professionalisering van personeelsleden stemmen we af op strategische prioriteiten en individuele noden en interesses.

Rekening houdend met hun talenten willen we de leerlingen eerlijk oriënteren in hun studiekeuze. We willen hen laten nadenken over hun studiekeuzetraject. We geven hen tools mee voor levenslang leren en om sterker te staan in deze snel evoluerende maatschappij. Door intensieve samenwerking met het werkveld en structurele contacten met het hoger onderwijs kunnen we de leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomst na de secundaire school. Digitale vaardigheden en mediawijsheid krijgen hierbij de nodige aandacht.

Onze school beschikt over aangepaste infrastructuur (verzorgingsklassen, technieklokalen, diverse specifieke labo’s, didactische leskeukens, …) om kwalitatief hoogstaand onderwijs aan te bieden.

Data helpen ons onze onderwijskwaliteit te monitoren.

Structuur

Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen, veiligheid en respect scheppen.

STRUCTUUR

Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen,  veiligheid en respect scheppen. We bieden leerlingen een kader van duidelijke gedragsverwachtingen, gebaseerd op respect voor personeel, medeleerlingen en schoolafspraken, en leggen hen uit waarom deze nodig zijn. Met begeleidende maatregelen sturen we bij en geven we leerlingen groeikansen. We gaan uit van de leerbaarheid van leerlingen. Ons herstel- en sanctiebeleid wil leerlingen laten functioneren binnen aangegeven grenzen.

Met schoolafspraken, afspraken per vak en gestructureerd lesmateriaal ondersteunen we al onze leerlingen bij hun studieproces.

Zorg

Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen.

ZORG

Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen voor elke leerling. Betrokken leraren, een uitgebreid zorgteam en samenwerking met externen maken ook individuele begeleiding en zorg op maat mogelijk. Tegelijk begeleiden we leerlingen op hun weg naar meer zelfstandigheid en stimuleren we hen verantwoordelijkheid op te nemen in hun leer- en groeiproces.

Welbevinden

We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam.

WELBEVINDEN

We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam. Daarom is het welbevinden van de leerlingen en het personeel bij ons op school een prioriteit. Via de klascoaches/klastitularissen en verbindende activiteiten zorgen we ervoor dat de jongeren zich veilig en verbonden voelen op school. Wij willen in onze school elkaar op een positieve manier aanmoedigen.

Engagement

Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan. 

Engagement

We geven de leerlingen christelijke waarden mee en willen hen vormen tot gelukkige en geëngageerde jongvolwassenen. We leren onze leerlingen een gefundeerde eigen mening te vormen en deze op een respectvolle, beleefde manier te communiceren. Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan. Verdraagzaamheid en duurzaamheid krijgen hierbij extra aandacht.

Via de leerlingenraad en verschillende werkgroepen streven we naar participatie van de leerlingen aan het schoolgebeuren.

We willen alle leerlingen, onafhankelijk van hun overtuiging (of die van hun ouders) in onze school verwelkomen als ze zich akkoord verklaren met onze missie en pedagogisch project. We beschouwen ouders als geëngageerde partners die mee verantwoordelijkheid opnemen in het leerproces en de opvoeding van hun kinderen.

Interesse gewekt?

Vanaf 26 april om 9u tot 1 september kan je online inschrijven voor al onze richtingen. Na online inschrijving krijg je een bevestigingsmail met informatie over de definitieve inschrijving. Deze vindt plaats op school vanaf maandag 30 juni na telefonische afspraak.

De inschrijvingen gebeuren in de L. De Meesterstraat 58 (Campus Cordis). 

Nadat u zich heeft aangemeld voor inschrijving via het digitale formulier, kan u telefonisch een afspraak maken op 03/7805125 om de inschrijving op school te komen vervolledigen. 

Voor een nieuwe inschrijving is de identiteitskaart en het rapport van de vorige school nodig. Minderjarige leerlingen én ouder(s)/voogd moeten aanwezig zijn bij de inschrijving. Leerlingen mogen dus niet ingeschreven worden door een oudere broer/zus. Meerderjarige leerlingen die inschrijven voor een 7de jaar mogen inschrijven zonder ouders. 

Houd er rekening mee dat sommige studierichtingen snel volzet zijn, dus snel inschrijven is aangewezen.

Indien je problemen ondervindt, neem dan contact op met de directie via het contactformulier.

Alvast van harte welkom in Sint-Carolus!

Een vraag? Wij helpen je graag.

Pedagogisch directeur

Joyce Lohmann

Contacteer me

Zit je met een vraag?

stel ze hier

Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?

Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.

Fietsenberging| Campus Cordis

Inkom| Campus Cordis

Hal | Campus Cordis

Speelplaats | Campus Culina

Grootkeuken | Campus Culina

Keuken | Campus Culina

Ingang | Campus Culina

Praktijkklas Maatschappij & welzijn | Campus Cordis

Praktijkklas Zorg | Campus Cordis

Labo | Campus Cordis

Speelplaats tweede jaar | Campus Cumulus

Gang inkom | Campus Cumulus

Receptie | Campus Cumulus

Speelplaats eerste jaar | Campus Cumulus

Fietsenstalling Hospitaalstraat | Campus Cura

Ingang Hospitaalstraat (fietserspoort)

Aangepast traject De Lijn op 1 september

Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.

Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”


Gebruik gerust de app van ‘De Lijn’.