Bij Nederlands leer je specifieke medische temen kennen en correct gebruiken. Er wordt veel aandacht besteed aan algemene communicatievaardigheden.
Deze studierichting bereidt je voor op werk in de farmaceutische sector. De opleiding richt zich vooral tot mensen met interesse in wetenschappen en geneesmiddelen. Nauwkeurig kunnen werken, een goed geheugen, grote verantwoordelijkheidszin en vlot met mensen kunnen omgaan zijn noodzakelijke attitudes. De theoretische kennis pas je toe gedurende 300 uren stage in de apotheek.
Alle leerlingen die wensen in te schrijven moeten in het bezit zijn van het diploma secundair onderwijs: Worden automatisch toegelaten: leerlingen uit het studiegebied Chemie (Techniek-wetenschappen en Chemie) Worden toegelaten na gunstig advies van de klassenraad: leerlingen die hun diploma secundair onderwijs behaalden in een aso- of andere tso-studierichting. Deze leerlingen hebben bij voorkeur een richting gevolgd met chemie en biologie of natuurwetenschappen in de derde graad.
Bij inschrijving word je uitgenodigd op een intakegesprek om na te gaan of je beschikt over voldoende capaciteiten en de nodige motivatie om deze intensieve studierichting aan te vatten. Je krijgt meer informatie over de opleiding en gelegenheid om vragen te stellen. Ter voorbereiding van het intakegesprek vul je de online vragenlijst in minstens drie dagen voor het intakegesprek.
Vak | 7e jaar |
---|---|
Nederlands | 1 |
Farmaceutisch plantkunde | 1 |
Farmaceutische technologie | |
- Theorie Farmaceutische technologie | 3 |
- Labo Farmaceutische technologie | 3 |
Geneesmiddelenleer | 4 |
Parafarmacie | 2 |
Toxicologie | 1 |
Tarificatie en wetgeving | 1 |
Toegepaste biologie | 3 |
Toegepaste chemie | 2 |
Toegepaste fysica | 1 |
Seminarie | 2 |
Stage | 10 |
Totaal: | 34 |
Het beroep van Apotheekassistent is als officieel beroep erkend (KB 03/02/97). Met het certificaat van het 7de jaar Apotheekassistent voldoe je aan de voorwaarden van dit koninklijk besluit. Je kan aan de slag in apotheken, ziekenhuisapotheken en distributie van geneesmiddelen.
Het zevende jaar apotheekassistent is een compacte eenjarige opleiding.
Op 1 september is een introductiedag. De lessen starten op 2 september.
In de loop van de maand september kan je nog instromen in de opleiding. Gezien het een zeer compacte opleiding is, moet je beseffen dat een latere instroom wel een extra inspanning zal vragen om op zelfstandige basis de gemiste leerstof in te halen. Het is aangewezen om op 1 september te starten of, indien dit door omstandigheden niet kan, zo snel mogelijk aan te sluiten.
Dit schema dient als model. Elk jaar kan de verdeling van de vakken en de vrije lestijden variëren. Je hebt minstens een halve dag vrij, die kan ook op een andere dag vallen dan woensdag of donderdag! Een tweede vrije halve dag is geen garantie. Het is ook mogelijk dat af en toe één van de vrije halve dagen wegvallen om wille van een uitstap, bedrijfsbezoek.
In november en van februari tot en met begin juni loop je 2,5 dagen stage per week. Tijdens de stageweken in november en van februari tot einde schooljaar heb je op maandag en dinsdag les en op woensdag, donderdag en vrijdag ga je op stage. Eén van deze stagedagen heb je een halve dag vrij.
De stage gaat door in een voor het publiek toegankelijke apotheek. Wie wenst kan ook een maand in een ziekenhuis stage lopen.
Studenten zoeken zelf hun stageplaats, dit in samenspraak en met hulp van de stagecoördinator van deze opleiding. Stage lopen in de buurt van de woonplaats is toegestaan, weliswaar binnen een straal van 15 km van de school. Verafgelegen stageplaatsen zullen enkel in uitzonderlijke gevallen worden toegestaan. Stage lopen bij familieleden is niet toegestaan.
Alle leerlingen die wensen in te schrijven moeten in het bezit zijn van het diploma secundair onderwijs. Worden automatisch toegelaten: leerlingen uit het studiegebied Chemie (Techniek-wetenschappen en Chemie). Worden toegelaten na gunstig advies van de klassenraad: leerlingen die hun diploma secundair onderwijs behaalden in een aso- of andere tso-studierichting. Deze leerlingen hebben bij voorkeur een richting gevolgd met chemie en biologie of natuurwetenschappen in de derde graad.
Voor studenten die in hun vooropleiding maar een beperkte hoeveelheid chemie en/of natuurwetenschappen hebben gehad, is het sterk aangewezen om de vakantiecursus chemie te volgen. Deze vakantiecursus gaat door in de laatste week van augustus op Carolus. Meer informatie hierover krijg je bij de inschrijving.
Zeer zeker. Ben je geïnteresseerd in het medische/paramedische, zoek je een beroep met veel menselijke contacten dan is deze richting geknipt voor jou.
We raden je aan om eerst het zevende voorbereidend jaar hoger onderwijs (7 naamloos) te volgen. In het zevende jaar apotheekassistent wordt de theorie weliswaar onmiddellijk gekoppeld aan de praktijk maar het is toch een zeer compacte en theoretisch wetenschappelijke opleiding. De overstap van 7 BSO naar 7 apotheekassistent is voor de meeste studenten te groot. Na 7VHO zijn de slaagkansen veel hoger.
Dit kan zeker. Plusminus de helft van de studenten die 7 apotheekassistent volgen hebben eerst een professionele bacheloropleiding gevolgd.
Voor studenten die in hun vooropleiding maar een beperkte hoeveelheid chemie en/of natuurwetenschappen hebben gehad, is het sterk aangewezen om de vakantiecursus chemie te volgen. Deze vakantiecursus gaat door in de laatste week van augustus op Carolus. Meer informatie hierover krijg je bij de inschrijving.
Je kan vrijstelling krijgen voor chemie en/of biologie op voorwaarde dat:
• Je geslaagd bent voor dat vak (theorie) in het hoger onderwijs
• De leerinhouden overeenstemmen
Indien je een vrijstelling wenst, neem je zo snel mogelijk contact met de vakleerkracht of coördinator van de opleiding (geert.verhelst@sint-carolus.be of karoline.willems@sint-carolus.be)
Dyscalculie:
Alles hangt hierbij af hoe uitgesproken de dyscalculie bij jou is en hoe zich dit vooral uit. In de opleiding en de uitoefening van het beroep is farmaceutisch rekenen een belangrijk onderdeel. Hierbij moet je foutloos kunnen rekenen (rekenfouten kunnen heel schadelijk zijn voor patiënten). Welke rekenvaardigheden heb je hierbij nodig: cijfervaardigheden en het toepassen van de regel van drie. Cijfers foutloos overschrijven is ook een must.
Studenten met dyscalculie mogen steeds een rekentoestel gebruiken ook al moeten medestudenten de oefening door middel van hoofdrekenen oplossen. Andere bijkomende hulpmiddelen kunnen niet worden toegestaan.
Dyslexie
Tijdens de lessen geneesmiddelenleer en biologie zal je veel vreemde namen moeten instuderen. Ben je bereid hiervoor een extra inspanning te leveren dan kan je de studie aanvangen.
In de opleiding ligt de nadruk vooral op mondelinge vaardigheden en minder op schriftelijke vaardigheden. Dit neemt niet weg dat je de specialiteitsnamen van geneesmiddelen, net als de anderen van de klas, zal moeten instuderen. Kleine schrijffouten worden bij studenten met dyslexie toegestaan.
Dyspraxie
Tijdens de lessen farmaceutische technologie leer je ook in praktijk bereidingen maken. Dit vergt een redelijk goede fijne motoriek. Ben je bereid om je hier op toe te leggen (door bijvoorbeeld thuis vaak te koken) dan kan je de studie aanvangen.
Autisme, ASS
Het beroep van apotheekassistent is een zeer sociaal beroep. Per dag kom je al vlot met 50 à 100 verschillende mensen in contact. Goede sociale vaardigheden en ook een vlotte aanpassing aan onverwachte situaties is noodzakelijk om goed te functioneren binnen een apotheek. Dit wordt door mensen met autisme of ASS vaak als heel stressvol ervaren. Wij merken dat dit door leerlingen met autisme of ASS vaak als heel stressvol wordt ervaren.
Alle schoolkosten, inclusief labojas en cursusmateriaal, kan je terugvinden op het overzicht dat je te zien krijgt bij het klikken op het €-teken in de lessentabel.
Wij durven met fierheid zeggen dat de kwaliteit van onze opleiding goed aangeschreven is bij werkgevers. Goede studenten vinden heel vlot werk, voornamelijk in een publieke apotheek of ziekenhuisapotheek.
Meer info vind je op de site van de VDAB. Je zal merken dat het aantal werkzoekenden binnen deze sector zeer klein is.
https://www.vdab.be/trendsdoc/schoolverlaters/detail/default.shtml
De meeste afgestudeerden gaan aan de slag in een publieke apotheek of ziekenhuisapotheek. Een minderheid vindt werk in de farmaceutische industrie.
Dit kan zeker, voornamelijk in de medische en paramedische sector zoals verpleegkunde, biomedische laboratoriumtechnologie….
In de loop van het schooljaar heb je regelmatig testen over een groter deel van de leerstof. Alle testen worden op voorhand gepland en aangekondigd. Ook practica worden geëvalueerd en staan op punten. De testen en practica tellen voor de helft van het totaal aantal punten mee. In december en juni is er een examenperiode. De examens tellen eveneens voor de helft van het totaal aantal punten mee. In tegenstelling met opleidingen in het hoger onderwijs is er geen lesvrije blokperiode voor de examens.
In de klasgroep zitten maximaal 18 studenten. Gemiddeld is de klas 12 à 14 personen groot.
In dit vak leer je de verschillende geneesmiddelenvormen zoals capsules, crèmes, zetpillen … zelf bereiden. Farmaceutisch rekenen komt hierbij veelvuldig aan bod. In het tweede deel van de cursus worden de industriële vormen zoals tabletten, transdermale pleisters, steriele vormen … besproken. Hierbij ligt de nadruk vooral op het gebruiksadvies.
Per geneesmiddelengroep worden de meest verkochte specialiteiten besproken. Je leert meer over de werking, nevenwerkingen en het correct gebruik van deze geneesmiddelen. Op het einde van het schooljaar ben je in staat om, van veel verkochte geneesmiddelen, de juiste informatie te verstrekken aan een patiënt.
Leerlingen kunnen hiervoor uitzonderlijk een gedeeltelijke vrijstelling krijgen.
Zowel anorganische chemie, met nadruk op concentratieberekeningen, als organische chemie, waaronder ook biochemie komt aanbod. In het begin van het schooljaar wordt de basischemie herhaald maar wel aan een hoog tempo. In de loop van het schooljaar worden ook enkele practica georganiseerd. Dit vak dient als basis voor andere vakken zoals farmaceutische technologie, parafarmacie, farmaceutische plantkunde en toxicologie.
Leerlingen kunnen hiervoor uitzonderlijk een gedeeltelijke vrijstelling krijgen.
Naast microbiologie (inclusief enkele practica) wordt in dit vak de anatomie en fysiologie van het lichaam besproken. Dit vak dient als basis voor andere vakken, voornamelijk geneesmiddelenleer, parafarmacie en in mindere mate ook farmaceutische technologie.
Seminarie is een aanvulling op alle specifieke vakken en een voorbereiding voor de stage. Tijdens seminarie maak je kennis met IPSA, een opleidingscentrum voor apothekers en assistenten. Er worden sprekers uitgenodigd, je leert werken met apotheeksoftware… Een groot deel van de tijd wordt besteed aan beroepsgericht communicatie.
Een belangrijk onderdeel van de opleiding tot apotheekassistent betreft de stage in een publieke apotheek. Tijdens de stage wordt de theoretische kennis toegepast in de praktijk. Anderzijds zal de praktijk duidelijk maken dat een goede theoretische kennis noodzakelijk is. De leerling-stagiair is vrij in zijn keuze van apotheek. Apothekers vragen dat de leerling-stagiair zich persoonlijk in de apotheek komt voorstellen. De eerste indruk is daarbij van groot belang. Naast de stage in een publieke apotheek mag, op vraag van de leerlingen, een deel van de stage in een ziekenhuisapotheek plaatsvinden.
Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.
Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”