Graduaat Basisverpleegkunde informeert

Al het laatste nieuws op 1 pagina

Nieuwsbrief oktober 2025

Studenten aan het woord

Studenten aan het woord

Wat zeggen de studenten over hun stage?
lees meer

Nieuwe opleiding

Nieuwe opleiding

Alle info over de nieuwe opleiding Graduaat Basisverpleegkunde
lees meer

Ons werkjaar in een notendop

Ons werkjaar

Waar liggen de klemtonen dit werkjaar en hoe gaan we ermee aan de slag.
lees meer

Internationale stages

Internationale stages

Studenten op internationale stage in de Filipijnen en Ghana.
lees meer

Studenten aan het woord over hun stage.

Tijdens onze bevraging van afgestudeerden kregen we van onze studenten volgende feedback over de kwaliteiten van onze opleiding in functie van stage.

We vroegen ook wat studenten het meest moeilijk vinden tijdens stage. We kregen volgende feedback.

Nieuwe opleiding Graduaat Basisverpleegkunde

Op 1 september 2025 zijn de eerste studenten gestart aan onze gloednieuwe opleiding Graduaat Basisverpleegkunde.

Naast de verplichte aanpassingen, zoals omschakelen naar systeem van studiepunten, hebben we er als opleiding voor gekozen om van de gelegenheid gebruik te maken om volledig het curriculum om te gooien.

Daarvoor zijn we niet ondoordacht te werk gegaan, integendeel, we maakten gebruik van feedback die we verzamelden van onze docenten, studenten, onderwijspartners en de onderwijsinspectie. Deze informatie hebben we de voorbije jaren verzameld op verschillende manieren: tijdens werkveldoverlegmomenten, uit bevragingen, tijdens teamvergaderingen en de doorlichting door Vlaamse onderwijsinspectie in 2022. Hier een kort overzicht van de belangrijkste feedback, weergegeven in borgen en bijsturen binnen de nieuwe opleiding.

 

Borgen Bijsturen
Algemeen
  • Brede basisopleiding – Algemene, geestelijke gezondheidszorg en ouderenzorg aanwezig in de opleiding (polyvalente inzetbaarheid van afgestudeerden)
  • Internationalisering
  • GroeiCompas: meer verankerde plaats voor reflectie, oefenmomenten, leren leren, medisch rekenen, …
  • Meer differentiatie
  • Concretisering van domeinspecifieke Leerresultaten in leeruitkomsten en evaluatiecriteria
  • Nieuwe regelgeving toepassen
Theoretisch onderwijs
  • Aandeel en belang van klinisch redeneren
  • Aandeel en belang van communicatieve en relationele vaardigheden
  • Integratiedag in samenwerking met partners (WZC)
  • Vaardigheden: veel oefenmomenten in kleine groepen
  • Wetenschappelijke onderbouwing van de leerinhouden
  • Evenwichtig curriculum (theoretisch vs klinisch onderwijs)
  • Interculturaliteit binnen de OLOD’s
  • Inhoudelijke wijzigingen en integratie van klinisch redeneren binnen alle OLOD’s
  • Aanpak en benadering van communicatieve en relationele vaardigheden
  • Vanaf opleidingsfase 1 Ouderenzorg en Geestelijke gezondheidszorg meer zichtbaar maken in de opleiding via aparte leerlijnen
  • Anatomie-pathologie-chirurgie geïntegreerd aanbieden binnen OLOD’s en logische spreiding en leerlijnen overheen de opleidingsfasen
  • Nog betere afstemming aanpak medisch rekenen.
  • Duidelijk overzicht van DLR, LU en evaluatiedoelen per OLOD
Klinisch onderwijs
  • Meerdere stageperiodes binnen verschillende settings
  • Leerwerkplaats op einde van derde jaar.
  • Eerste stage opleidingsfase 1 opsplitsen (inloopperiode – vervolgstage
  • Eindstage opleidingsfase 1 met specifieke doelstellingen
  • Eindstage opleidingsfase 2 met meer verantwoordelijkheid en specifieke doelstellingen
  • Gedeelde leerwerkplaats in opleidingsfase 3
  • Introductie MedBook
  • Differentiatie in stageplaatsen
  • Projectstage in een nieuw kleedje

Om onze opleiding optimaal af te stemmen op de wensen en behoeften binnen de school en het werkveld hebben we zowel een interne als externe resonantiegroep georganiseerd om onze voorstellen te evalueren. De interne resonantiegroep bestond uit docenten met verschillende expertises. De externe resonantiegroep bestond uit medewerkers van onze diverse stagepartners en onze eigen secundaire school. Zo hebben we, in het kader van het nieuwe curriculum voor het graduaat Basisverpleegkunde het opleidingsprogramma, de stage-opbouw en -evaluatie en onderwijskundige keuzes besproken. Naast deze waardevolle feedback werd onze nieuwe opleiding in maart 2025 ook al deels gescreend door NVAO en gingen we op basis van hun rapport ook verder aan de slag om de nieuwe opleiding verder te verfijnen en de kwaliteit te maximaliseren.

Wat maakt ons curriculum sterk?

Ons werkjaar in een notendop

Hoe blijven we onze kwaliteit borgen en bijsturen?
  • Vorming

    Gezamenlijk bijscholingstraject ‘Kwaliteitsvol lesgeven en evalueren’.

  • Nascholingen

    Blijvend inzetten op interne nascholingen zowel op vakinhoudelijk gebied als op pedagogisch-didactisch vlak. Zo blijven we expertise delen en leren we van en met elkaar.

  • PDCA

    Blijvend verankering van PDCA-cyclus binnen de opleiding.

  • Studentenraad

    Twee keer per jaar zitten we samen met studenten in de studentenraad. Op deze manier willen we de studenten maximaal betrekken bij het borgen en bijsturen van de kwaliteit van onze opleiding.

  • Reflectie

    Docenten bevragen studenten over hun lessen en lesmaterialen en gaan actief aan de slag met hun reflectie en geformuleerde actiepunten. Na twee schooljaren werden alle lessen bevraagd.

  • De Accolade

    Blijvende adequate samenwerking met leersteuncentrum De Accolade Waas & Dender in het ondersteunen en begeleiden van docenten en stagementoren ifv specifieke noden van studenten.

  • Integratiedagen

    Integratiedagen in samenwerking met woonzorgcentra worden verder verankerd in de opleiding. Op deze dag gaan de studenten de eerste module aan de slag in verschillende woonzorgcentra en wordt de geziene leerstof geïntegreerd aangeboden via authentieke casussen van bewoners. Deze dagen zijn echt een meerwaarde voor onze studenten maar ook voor onze partners binnen VZW Trento en vzw Samen Ouder.

  • Nieuwe statuten

    Mentorendag over nieuwe statuut van de basisverpleegkundige aan partners in functie van correcte en kwalitatieve communicatie.

  • Odisee co-Hogeschool

    Samenwerken met Odisee co-Hogeschool om de nieuwe opleiding Graduaat Basisverpleegkunde mee vorm te geven.

  • Nieuwsbrief

    Verankeren jaarlijkse nieuwsbrief om onze partners te informeren over onze opleiding.

  • Website

    Kwaliteitszorg meer zichtbaar maken op website.

  • Ontwikkelingen

    Ontwikkelen nieuw curriculum, nieuwe leeruitkomsten en nieuwe evaluatiecriteria.

  • Opleidingsdossier

    Indienen eerste deel opleidingsdossier NVAO voor nieuw opleiding Graduaat Basisverpleegkunde.

  • Feedback

    Actief aan de slag met feedback NVAO om de nieuwe opleiding verder te verfijnen en de kwaliteit te maximaliseren.

  • Cultuur

    Met de volledige opleiding naar de voorstelling ‘Fractie van een seconde’.

Internationale stage in Nepal

Ook dit schooljaar koos één van onze studenten ervoor om in samenwerking met de internationale organisatie Work the World 4 weken stage te doen in het buitenland. Thijs koos ervoor om naar Nepal te gaan. Een professionele verrijking en ervaring voor het leven.

Wanneer onderwijs en praktijk elkaar vinden, ontstaat echte leerkracht.

Fietsenberging| Campus Cordis

Inkom| Campus Cordis

Hal | Campus Cordis

Speelplaats | Campus Culina

Grootkeuken | Campus Culina

Keuken | Campus Culina

Ingang | Campus Culina

Praktijkklas Maatschappij & welzijn | Campus Cordis

Praktijkklas Zorg | Campus Cordis

Labo | Campus Cordis

Speelplaats tweede jaar | Campus Cumulus

Gang inkom | Campus Cumulus

Receptie | Campus Cumulus

Speelplaats eerste jaar | Campus Cumulus

Fietsenstalling Hospitaalstraat | Campus Cura

Ingang Hospitaalstraat (fietserspoort)

Aangepast traject De Lijn op 1 september

Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.

Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”


Gebruik gerust de app van ‘De Lijn’.