Kwaliteitsvol onderwijs: Graduaat Basisverpleegkunde
Externe kwaliteitszorg
Interne kwaliteitszorg
Ons kwaliteitszorgsysteem is opgebouwd rond de strategische doelen en onze opleidingsvisie en bevat de volgende kwaliteitsonderdelen:
- Curriculumontwikkeling
- Toelatings- en vrijstellingenbeleid
- Didactisch-pedagogisch beleid
- Evaluatiebeleid
- Professionaliseringsbeleid
- Taal- en zorgbeleid
- Welzijnsbeleid
- Personeelsbeleid
- Structurele samenwerking met Odisee
Om onze onderwijskwaliteit en de professionele ontwikkeling van toekomstige basisverpleegkundigen te waarborgen voorzien we een systematische kwaliteitsborging en -bijsturing.
De resultaten van onze kwaliteitsanalyse communiceren we met alle betrokken partijen.
Opleidingsvisie
De startklare basisverpleegkundige zal een veelzijdige zorgverlener moeten zijn die verschillende competenties nodig heeft om goede zorg te kunnen verlenen. Wij maakten als school de keuze om deze competenties te koppelen aan het CanMEDS model (zie 2.4.2. Onderwijsconcept/ onderwijskundige visie) dat de veelzijdige rollen van een verpleegkundige in duidelijke competenties clustert.
Een startklare basisverpleegkundige is in de eerste plaats een zorgverlener die over de nodige kennis en technische vaardigheden beschikt om, indien de zorgsituatie het toelaat, zelfstandig zorg op maat te verlenen en zo nodig na evaluatie de zorg bij te sturen. Hij/zij kan verpleegkundig redeneren om op die manier, afhankelijk van de complexiteit van de zorgsituatie, weloverwogen verpleegdiagnoses en zorgplannen op of voor te stellen. Om dit te kunnen doen, worden alle gegevens uit verschillende bronnen verzameld, gestructureerd en geanalyseerd.
Een basisverpleegkundige is een kritische professional en kwaliteitsbevorderaar die continu reflecteert over het eigen denken en handelen om op die manier de eigen deskundigheid en die van anderen op peil te houden en naar een hoger niveau te tillen. Hij/zij ontwikkelt gaandeweg een eigen visie op zorg en gezondheid die gebaseerd is op een holistische mensvisie en rekening houdt met dynamische visies en ethische evoluties in de gezondheidszorg. De basisverpleegkundige is gevoelig voor de diverse wensen, noden en emoties van de zorgvrager en kan hierop flexibel reageren. Een voortdurende reflectie over eigen handelen en ethische kwesties zal bijdragen aan een zorgverlening die niet alleen effectief, maar ook ethisch verantwoord is. Hij/zij start ook met een bepaalde beroepsidentiteit, een correcte naleving van de deontologische code van de verpleegkundige en is op de hoogte van alle gezondheidswetten en regelgeving. De startende basisverpleegkundige heeft een fiere beroepsattitude die levenslang leren nastreeft en kan een proactieve bijdrage leveren aan kwaliteitszorg van de eigen organisatie of wetenschappelijk onderzoek.
Een basisverpleegkundige is een organisator die het zorgplan kan realiseren en dit in samenspraak met de zorgvrager (autonomie en empowerment). Hij/zij neemt een ondernemende, coachende en resultaatgerichte houding aan en neemt steeds de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de zorgvragers en medewerkers binnen de organisatie.
Een basisverpleegkundige is een communicator en een partner in talrijke samenwerkingen. Zo bouwt hij/zij een professionele relatie met de zorgvrager en diens context op en werkt samen met leden uit het eigen team alsook leden vanuit andere zorgdisciplines. Deze samenwerking gebeurt op basis van gelijkwaardigheid en heeft tevens als doel om op basis van professionele rapportage en communicatie de continuïteit van zorg te waarborgen en kwaliteit te verbeteren.
Een basisverpleegkundige is een gezondheidsbevorderaar die een actieve rol speelt in het bevorderen van gezondheidsgedrag en het nemen van preventieve maatregelen. Hij/zij biedt ondersteuning in het bekomen van een gezonde levensstijl en heeft hierin ook een voorbeeldfunctie. Rekening houdend met de eisen van het verpleegkundig beroep is het belangrijk dat een basisverpleegkundige zichzelf fysiek, mentaal en emotioneel in balans houdt. Enkel dan zal hij/zij beter in staat zijn kwalitatieve zorg te verlenen.
Onze visie op de startklare basisverpleegkundige sluit mooi aan bij de algemene visie van onze school:
Deze visie vormt de basis van het kwaliteitsvol beroepsgericht 21ste eeuws onderwijs.
We staan voor een kwaliteitsvolle en innovatieve opleiding Graduaat Basisverpleegkunde binnen de Katholieke dialoogschool Sint-Carolus. Welbevinden en structuur zijn essentieel om studeren mogelijk en zo succesvol te maken. Als zorgopleiding zetten we sterk in op duurzaamheid en gezondheid. We bereiden studenten voor op levenslang (digitaal) leren en nemen als team levenslang leren zelf ter harte. We geloven in leerkansen van iedere student en zetten in op brede basiszorg, digitaal onderwijs, gedifferentieerd onderwijs en bijkomende verhoogde zorg waar nodig. We leiden de studenten op tot volwaardige basisverpleegkundigen door maximaal in te zetten op innovatie en het veranderend zorglandschap. Ons team bestaat uit enthousiaste en gedreven pedagogisch-didactisch bekwame zorgprofessionals met de nodige vak- en praktijkexpertise. Via een krachtige leer- en leefomgeving met authentieke en simulatie contexten staat de groei van de student centraal. Als warme school dragen we zorg voor elke student en maken we bewust ruimte voor begeleiden van professionele -, maar ook persoonlijke groei van de individuele student.
Kwaliteitsborging en -bijsturing
Kwaliteitskaart – kwaliteit maken we samen
Kwaliteitstaken zijn een gedeelde verantwoordelijkheid van het volledige team. Binnen onze opleiding draagt ieder lid van de school bij aan het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit. Leraren, ondersteunend personeel en directie werken gezamenlijk aan een sterke basis voor kwalitatief onderwijs. Door onze krachten te bundelen en elkaars expertise te benutten, zorgen we ervoor dat onze studenten de best mogelijke leerervaring krijgen. Samen zetten we ons in voor een cultuur van voortdurende verbetering en borgen, waarbij elke bijdrage telt.
PDCA
We maken de keuze om te werken met PDCA om onze kwaliteitszorg in kaart te brengen en te bewaken. Door de PDCA-cyclus te doorlopen willen we continue verbetering en innovatie in de organisatie stimuleren en vastleggen.
PLAN Plan van aanpak opstellen | Definieer onderwerp Verzamel gegevens Analyseer de gegevens Genereer stappenplan |
DO Uitvoeren | Voer het stappenplan uit |
CHECK Reflecteren & evalueren | Bepaal of de uitvoering het gewenste resultaat heeft, evalueer en leer ervan |
ACT Borgen & bijsturen | Stuur bij vanuit de evaluatie. Borg het proces, zorg ervoor dat nieuwe werkwijze is vastgelegd en door iedereen wordt gebruikt. |
Verzamelen van data
Intern
- Bevragingen van studenten
- Bevragingen van docenten
- Studentenraad
- Resonantiegroep
- Evaluatie van lessen door docenten
- Aanvangsbegeleiding
- Klasbezoeken
- Functioneringsgesprekken
Extern
- Bevragingen van externe stakeholders
- Werkveldoverleg
- Bezoeken aan stageplaatsen
- Mentorendagen
- Resonantiegroep
Nieuwsbrief
Verwerken van data – datateam en kwaliteitscoördinator
Doelstellingen van het datateam
- Verzamelen van relevante onderzoeken voor collega’s ifv didactische vaardigheden, coaching, verpleegkundige expertise, beleid, kwaliteit en hierover collega’s informeren.
- Data verzamelen via verschillende bevragingen, SmartSchool Analytics …
- Enquêtes, kijkwijzers, interviews … ontwikkelen ter ondersteuning van kwaliteitsanalyses.
- Overzicht bewaren van bevragingen en het cyclisch element binnen de bevragingen.
- Bevragingen up to date houden via PDCA-cirkel.
- Zorgen voor transparantie in de manier waarop data wordt verzameld, geanalyseerd en gebruikt binnen de school.
- Analyseren van data, interpreteren en conclusies formuleren.
- Objectieve analyse maken van leerresultaten. Identificeren van trends en patronen in studentprestaties op basis van toetsresultaten, voortgangsrapporten en andere relevante data. Pijnpunten en sterke punten verzamelen vanuit deze analyse. Prioriteiten voorstellen.
- Actieplannen voorstellen uit analyses. Prioriteiten voorstellen vanuit dataonderzoek ifv curriculum, lessen, stage, werkdruk …
- Voortdurend monitoren van de voortgang richting de gestelde doelen. Bijhouden concrete acties en het verloop ervan.
- Voorbereiden nieuwsbrief kwaliteit voor externe communicatie.
- Voorbereiden interne communicatie van data-analyses voor personeel, schoolbestuur en studenten.
- Voorbereiden studentenraad.
- Sensibilisering docenten voor data-gebruik. Hierbij rekening houden met de brede kijk op data en hoe acties bepalen en ermee omgaan. Data is meer dan getallen verzamelen.
- Ondersteuning geven aan docenten op het gebied van data-analyse en het gebruik van data om hun onderwijspraktijk te verbeteren.
- Discussies ivm data-analyse bijwonen en verwerken.
- Helpen bij het formuleren en monitoren van specifieke, meetbare doelen voor borgen en bijsturen.
Werkwijze datateam
- Probleem definiëren: welk probleem stelt zich, wat wil je onderzoeken?
- Hypothese opstellen: Wat is de verwachting van dit onderzoek?
- Data Verzamelen: Bepalen van relevante te verzamelen data en deze systematisch verzamelen.
- Controle kwaliteit verzamelde data.
- Data Analyseren: Gebruik maken van statistische en analytische technieken om de verzamelde data te interpreteren en betekenisvolle inzichten te verkrijgen.
- Analyse interpreteren en conclusie formuleren.
- Maatregelen nemen (actieplan en implementatie): op basis van de analyse concrete actieplannen ontwikkelen om geïdentificeerde problemen aan te pakken en verbeteringen door te voeren.
- Evalueren: na de implementatie van verbeteringen de impact ervan evalueren en zo nodig bijstellen.
Communicatie
Intern
- Personeelsvergaderingen
- Update personeel
- Teamvergaderingen
- Interne resonantiegroep
- Schoolplatform
Extern
- Jaarlijkse nieuwsbrief op de website
- Nieuwsbrief in mailbox voor alle externe stakeholders en voor iedereen die zich op de nieuwsbrief abonneert.
- Werkveldoverleg
- Externe resonantiegroep
Nieuwsbrief