Kwaliteit
Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.
Maatschappij- en welzijnswetenschappen is een theoretische richting binnen de finaliteit Doorstroom. Dat wil zeggen dat deze studierichting je voorbereidt om later een opleiding te volgen aan een hogeschool of een universitaire opleiding.
De richting Maatschappij- en welzijnswetenschappen combineert een brede algemene vorming met filosofie, met sociologie en met psychologie.
Daarnaast ontwikkelen de leerlingen een wetenschappelijk sociologisch en psychologisch begrippenkader en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, de mens en zijn gedrag.
In de richting Maatschappij- en welzijnswetenschappen verwachten we leerlingen die inzicht hebben in complexere leerinhouden. Ze moeten ook makkelijk verbanden kunnen leggen en logisch kunnen redeneren binnen de focus van de studierichting. Verder is het aangewezen om in staat te zijn om op een analytische en wetenschappelijke manier te kunnen kijken naar de mens en samenleving. We verwachten ook dat deze leerlingen zich willen verdiepen in de sociologie en de psychologie en alle aspecten van het menselijk bestaan.
 
															| Vak | 3MWW | 4MWW | 
|---|---|---|
| 
													Godsdienst												 | 
													2												 | 
													2												 | 
| 
													Nederlands												 | 
													4												 | 
													4												 | 
| 
													Frans												 | 
													3												 | 
													3												 | 
| 
													Engels												 | 
													2												 | 
													2												 | 
| 
													Wiskunde												 | 
													3												 | 
													4												 | 
| 
													Natuurwetenschappen												 | 
													3												 | 
													3												 | 
| 
													Aardrijkskunde												 | 
													1												 | 
													1												 | 
| 
													Geschiedenis												 | 
													1												 | 
													1												 | 
| 
													Lichamelijke opvoeding												 | 
													2												 | 
													2												 | 
| 
													Artistieke vorming: Muziek												 | 
													1												 |  | 
| 
													Artistieke vorming: Beeld												 | 
													1												 | 
													1												 | 
| 
													Informatica												 | 
													1												 | 
													1												 | 
| 
													Klascoaching												 | 
													1												 |  | 
| 
													Specifieke vakken: Maatschappij en welzijnswetenschappen												 | ||
| 
													Filosofie 🛈												 | 
													2												 | 
													2												 | 
| 
													Sociologie – Psychologie 🛈												 | 
													5												 | 
													6												 | 
| Totaal | 32 | 32 | 
Alles wat je nodig hebt om te kunnen starten in deze richting.
Volgende vragen worden gesteld tijdens de lessen filosofie:
Tijdens de lessen sociologie wordt er gewerkt rond de samenleving, (sub)culturen, sociale status en rollenconflicten, socialisatie via cultuuroverdracht.
Tijdens de lessen psychologie wordt er gewerkt rond ontwikkelingspsychologie, persoonlijkheidsvorming, communicatie, sociaal gedrag,…
 
			 
			Sint-Carolus Secundair Onderwijs staat voor kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. Als school willen we enerzijds de lat hoog leggen, zodat leerlingen zeer goed voorbereid starten in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt. Anderzijds willen we elke leerling kansen geven en zorg bieden. Wij begeleiden jongeren in het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes die zij nodig hebben om zich in de maatschappij van vandaag en morgen te ontplooien tot respectvolle, creatieve, kritische, weerbare en geëngageerde volwassenen.
 
															Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.
Onze missie en het referentiekader onderwijskwaliteit vormen de leidraad van onze kwaliteitsontwikkeling.
Met sterke didactiek en diverse werkvormen willen we de leerwinst bij onze leerlingen zo groot mogelijk maken. Leraren en leerlingen worden gestimuleerd om te reflecteren over de effectiviteit van hun les- en studiemethode. Een gemotiveerd schoolteam gaat aan de slag met wetenschappelijk onderbouwde onderwijsinzichten en effectieve leerstrategieën. Professionalisering van personeelsleden stemmen we af op strategische prioriteiten en individuele noden en interesses.
Rekening houdend met hun talenten willen we de leerlingen eerlijk oriënteren in hun studiekeuze. We willen hen laten nadenken over hun studiekeuzetraject. We geven hen tools mee voor levenslang leren en om sterker te staan in deze snel evoluerende maatschappij. Door intensieve samenwerking met het werkveld en structurele contacten met het hoger onderwijs kunnen we de leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomst na de secundaire school. Digitale vaardigheden en mediawijsheid krijgen hierbij de nodige aandacht.
Onze school beschikt over aangepaste infrastructuur (verzorgingsklassen, technieklokalen, diverse specifieke labo’s, didactische leskeukens, …) om kwalitatief hoogstaand onderwijs aan te bieden.
Data helpen ons onze onderwijskwaliteit te monitoren.
Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen, veiligheid en respect scheppen.
Door het aanbieden van structuur en duidelijke afspraken willen we een klimaat van vertrouwen, veiligheid en respect scheppen. We bieden leerlingen een kader van duidelijke gedragsverwachtingen, gebaseerd op respect voor personeel, medeleerlingen en schoolafspraken, en leggen hen uit waarom deze nodig zijn. Met begeleidende maatregelen sturen we bij en geven we leerlingen groeikansen. We gaan uit van de leerbaarheid van leerlingen. Ons herstel- en sanctiebeleid wil leerlingen laten functioneren binnen aangegeven grenzen.
Met schoolafspraken, afspraken per vak en gestructureerd lesmateriaal ondersteunen we al onze leerlingen bij hun studieproces.
Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen.
Onze visie gaat uit van vertrouwen in het groeipotentieel van leerlingen. We zetten in op een brede basiszorg en gelijke kansen voor elke leerling. Betrokken leraren, een uitgebreid zorgteam en samenwerking met externen maken ook individuele begeleiding en zorg op maat mogelijk. Tegelijk begeleiden we leerlingen op hun weg naar meer zelfstandigheid en stimuleren we hen verantwoordelijkheid op te nemen in hun leer- en groeiproces.
We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam.
We streven naar een school waar jongeren enthousiast zijn om te leren, gemotiveerd door een empathisch personeelsteam. Daarom is het welbevinden van de leerlingen en het personeel bij ons op school een prioriteit. Via de klascoaches/klastitularissen en verbindende activiteiten zorgen we ervoor dat de jongeren zich veilig en verbonden voelen op school. Wij willen in onze school elkaar op een positieve manier aanmoedigen.
Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan.
We geven de leerlingen christelijke waarden mee en willen hen vormen tot gelukkige en geëngageerde jongvolwassenen. We leren onze leerlingen een gefundeerde eigen mening te vormen en deze op een respectvolle, beleefde manier te communiceren. Onze leerlingen worden gestimuleerd om met een gezond-kritische blik in de wereld te staan en uitdagingen te durven aangaan. Verdraagzaamheid en duurzaamheid krijgen hierbij extra aandacht.
Via de leerlingenraad en verschillende werkgroepen streven we naar participatie van de leerlingen aan het schoolgebeuren.
We willen alle leerlingen, onafhankelijk van hun overtuiging (of die van hun ouders) in onze school verwelkomen als ze zich akkoord verklaren met onze missie en pedagogisch project. We beschouwen ouders als geëngageerde partners die mee verantwoordelijkheid opnemen in het leerproces en de opvoeding van hun kinderen.
Vanaf 26 april om 9u tot 1 september kan je online inschrijven voor al onze richtingen. Na online inschrijving krijg je een bevestigingsmail met informatie over de definitieve inschrijving. Deze vindt plaats op school vanaf maandag 30 juni na telefonische afspraak.
De inschrijvingen gebeuren in de L. De Meesterstraat 58 (Campus Cordis).
Nadat u zich heeft aangemeld voor inschrijving via het digitale formulier, kan u telefonisch een afspraak maken op 03/7805125 om de inschrijving op school te komen vervolledigen.
Voor een nieuwe inschrijving is de identiteitskaart en het rapport van de vorige school nodig. Minderjarige leerlingen én ouder(s)/voogd moeten aanwezig zijn bij de inschrijving. Leerlingen mogen dus niet ingeschreven worden door een oudere broer/zus. Meerderjarige leerlingen die inschrijven voor een 7de jaar mogen inschrijven zonder ouders.
Houd er rekening mee dat sommige studierichtingen snel volzet zijn, dus snel inschrijven is aangewezen.
Indien je problemen ondervindt, neem dan contact op met de directie via het contactformulier.
Alvast van harte welkom in Sint-Carolus!
 
															Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
 
															Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
 
															Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
 
															Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
 
															Is er iets niet duidelijk of heb je een suggestie?
Vul het contactformulier hiernaast in en ik behandel zeker jouw vraag/suggestie.
 
															Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.
Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”