41% van de studenten HBO5 zijn zij-instromers, 59% zijn generatiestudenten. Als we kijken naar de financiering van de opleiding, dan zorgt 19% van de zij-instromers voor een eigen financiering, de overige 81% wordt gefinancierd door project 600, Kies voor de Zorg en VDAB. Het overgrote deel 64% van de zij-instromers stroomt in met diploma BSO of 7de specialisatiejaar. Binnen de overige studenten zijn er 11% die een diploma TSO of ASO hebben behaald. 16% van de zij-instromers start de opleiding met een toelatingsproef omwille van het niet behalen van diploma SO of in het bezit zijn van een buitenlands diploma dat wettelijk niet erkend wordt als voldoende voorwaarde om te starten met de opleiding.
Tijdens de doorlichting in schooljaar 2021-2022 werden alle 20 HBO5-opleidingen verpleegkunde in Vlaanderen beoordeeld op de volgende kwaliteitsverwachtingen::
Onze school kreeg, net zoals 12 andere scholen, van het inspectieteam een ‘Gunstig Advies waarbij het bestuur zich moet engageren om de tekorten weg te werken.’
Sterke punten | Werkpunten |
Inhoudelijk sterk, dynamisch, innovatief en afgestemd op het werkveld. Wetenschappelijk onderbouwd en internationaal en intercultureel gericht. | Verdere uitbouw van duidelijke leerlijnen binnen en tussen de verschillende onderdelen. |
Sterke punten | Werkpunten |
• Competentieontwikkelend leren, zelfregulerend en zelfreflecterend vermogen staat centraal. • Betekenisvolle inhouden en activiteiten die trapsgewijs zijn opgebouwd in stijgende moeilijkheidsgraad. |
• Doelgericht lesgeven en het efficiënt benutten van de onderwijstijd. • Brede basiszorg nog verder uitbouwen. • Meer inzetten op individuele remediëring. |
Sterke punten | Werkpunten |
• Sterke feedbackcultuur. • Kwaliteitsvolle evaluatie op stage in samenspraak met mentoren. | Theoretische evaluatie meer doelgericht uitwerken
|
Sterke punten | Werkpunten |
De school stemt haar begeleiding flexibel af op de context, de mogelijkheden en de noden van de lerende | Alle lerenden met noden in voldoende mate bereiken. |
Sterke punten | Werkpunten |
• De verpleegkundige kwalificaties en competenties zijn divers en vormen de basis voor een deskundig team • Sterke vakinhoudelijke kennis van docenten. • Sterke aanvangsbegeleiding | • Meer systematische begeleiding van alle teamleden. |
Sterke punten | Werkpunten |
• De leer-, leef- en werkomgeving is stimulerend en afgestemd op de leerdoelen. Voorzieningen, infrastructuur en leermiddelen zijn vlot toegankelijk en staan in functie van het leerproces van de lerende. • Psychosociaal en fysiek welbevinden van zowel leraren als lerenden wordt zowel formeel door middel van bevragingen als informeel opgevolgd. | Bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne nog doeltreffender opvolgen. |
Sterke punten | Werkpunten |
• De school werkt samen met verschillende partners om haar kwaliteit te versterken. Ze betrekt hierbij het werkveld in sterke mate. • De opleiding borgt systematisch wat kwaliteitsvol is en verankert dat in haar hele werking en ontwikkelt verbeteracties voor haar werkpunten. | • Een efficiënt en effectief kwaliteitszorgsysteem (verder) uitwerken voor de verschillende beleidsdomeinen en op de verschillende niveaus en alle relevante aspecten doelgericht, systematisch en cyclisch evalueren. |
Het volledige verslag is na te lezen op de website van Onderwijs Vlaanderen.
Integratiedag voor module IV organiseren we samen met WZC Sint Jozef (Zorgnetwerk Trento, Moerzeke), en WZC Hofstede in Sint-Niklaas. Op deze dag volgen de studenten les in de woonzorgcentra en wordt de geziene leerstof geïntegreerd aangeboden via authentieke casussen van bewoners.
Stagebegeleiding voor eerstejaarsstudenten werd éénmalig verhoogd van 12u naar 16u.
Al onze docenten kregen de voorbije schooljaren een opleiding BelRai en dit zal een nog prominentere plaats innemen in ons curriculum.
In functie van de toestroom en de begeleiding van alle lerenden wordt gewerkt aan een groeitraject binnen de opleiding.
Leerlijnen worden in kaart gebracht om zo ons curriculum nog efficiënter en doelgerichter uit te werken.
Kwaliteitsbewaking wordt efficiënter ingezet door meer zichtbaar gebruik te maken van PDCA-cyclus.
Op 25 mei 2023 organiseerden we een mentorendag met aandacht voor stagebegeleiding en diversiteit.
Interne nascholingen zowel op vakinhoudelijk gebied als op pedagogisch-didactisch vlak.
Lancering van een jaarlijkse nieuwsbrief om onze partners te informeren over onze opleiding.
Het wetsvoorstel omtrent de basisverpleegkundige werd op 22/6/23 goedgekeurd.
Dit zal impact hebben op onze opleiding en op de studenten die binnen 3 jaar zullen afstuderen met het diploma basisverpleegkunde. De studenten zullen afstuderen als autonome basisverpleegkundige in minder complexe situaties. In complexere situaties werkt de basisverpleegkundige in teamverband in samenspraak met de verpleegkundige verantwoordelijk voor de algemene zorg (de vroegere bachelor verpleegkundigen) of met de arts. Het zijn deze laatsten die de initiële inschatting doen van de mate van complexiteit. De basisverpleegkundige voert de zorgen uit zoals aangegeven in het verpleegplan opgesteld door de verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg die de verpleegdiagnose stelt. Dat verpleegplan vermeldt ook de grenzen waarbinnen de basisverpleegkundige zelf elementen uit het verpleegplan kan aanpassen.
Daarnaast is er een aanpassing van de lijst van verpleegkundige technische verstrekkingen die door een basisverpleegkundige uitgeoefend mogen worden. De hoeveelheid technische verstrekkingen zou worden uitgedund waardoor afgestudeerde basisverpleegkundigen niet alles meer mogen uitvoeren wat verpleegkundigen met een HBO5 diploma verpleegkunde wel mogen doen. (Enkele voorbeelden zijn: intraveneuze perfusie via een poortkatheter, assistentie bij chirurgische ingrepen, verwijderen van epidurale katheters, …).
Van zodra alle wijzigingen duidelijk zijn zal de hervorming van de HBO5-opleidingen volgen. We houden alle partners hier zeker van op de hoogte.
Meer info kan je terugvinden via deze link.
Het meest waardevolle dat wij hebben is elkaar. Samenwerken en samen leren verrijkt niet alleen jezelf, maar geeft ook de kracht om anderen naar een hoger niveau te tillen.
Dank voor de samenwerking!
Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.
Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”