Aan de hand van gegevens van september 2018 tem januari 2023 brachten we de vroegtijdige stopzetting van de opleiding in kaart. Onderstaande verdeling per module is procentueel ten opzichte van het totaal aantal stopzettingen.
Van alle studenten die de opleiding stopzetten vinden we de grootste groep terug in het eerste jaar 80,3% waarvan het grootste deel (62,8%) in de eerste opleidingsmodule.
De reden van stopzetting in dit eerste opleidingsjaar komt voornamelijk doordat de opleiding te hoog gegrepen was of hun verwachtingen niet strookten met de realiteit binnen het zorglandschap.
In de verdere opleidingsjaren is de uitval van studenten een stuk lager. 18% van de studenten die de opleiding stoppen doen dit in het tweede jaar, slechts 1,3% stopt de opleiding in het laatste jaar. De reden voor stopzetting in het tweede jaar is voornamelijk door niet slagen, in het laatste jaar liggen externe factoren binnen de context van de student aan de basis.
Tijdens de bevraging hebben we echter wel vastgesteld dat we een stijging merken van de invloed van mentale gezondheid op het voltooien van de opleiding.
Aan deze bevraging koppelden we enkele acties:
Het kabinet van minister Vandenbroucke kondigde in het begin van zijn legislatuur een brede hervorming van het verpleegkundig beroep aan met als doel de zorg voor te bereiden op de toekomst en het beroep aantrekkelijker te maken. De evaluatie hiervan leidde tot de aanpassing van de lijst van verpleegkundige handelingen. Tevens werd er ook een juridische aanpassing gedaan om andere zorgverleners binnen een team ook (verpleegkundige) handelingen te laten uitvoeren. De zorgladder werd aangepast, taakdifferentiatie, – delegatie, en –verschuiving werden doorgevoerd en er kwam een juridisch kader rond bekwame helper en praktijkassistent.
Vóór deze wijziging was er geen duidelijke functiedifferentiatie tussen de HBO5 verpleegkundige (niveau 5) en de bachelorverpleegkundige (niveau 6) . Door de evaluatie van de zorgladder kwam dat er wel en is er nu een verschil tussen de taken en bevoegdheden van een Basisverpleegkundige (niveau 5) en de verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg (VVAZ – niveau 6).
De basisverpleegkundige is een beoefenaar van de verpleegkunde die, afhankelijk van de complexiteit, autonoom handelt of in teamverband samenwerkt met de VVAZ en/of de arts wanneer de VVAZ geen deel uitmaakt van het zorgteam. De basisverpleegkundige handelt in het kader van preventie, het behoud en de bevordering van de gezondheid van de patiënt/zorgvrager in relatie tot de kwaliteit van leven.
De titel van basisverpleegkundige is een nieuwe titel binnen het zorglandschap maar voldoet niet meer aan de voorwaarden in de Europese beroepskwalificatierichtlijn. De graduaatsopleiding tot basisverpleegkundige ging van start op 1 september 2023. Deze opleiding die 3 jaar duurt, leidt wel tot een Europees erkend diploma op niveau 5. De opleiding HBO5 Verpleegkunde zit sinds dan ook in een uitdoofscenario.
De eerste basisverpleegkundigen zullen afstuderen in juni 2026. Meer informatie is terug te vinden via Zorgnet Icuro vzw of via de website van de FOD Volksgezondheid.
Op 26 april 2024 werd bijkomend ook het decreet goedgekeurd voor de hervorming van de structuur van de opleiding HBO5 Verpleegkunde naar Graduaat Basisverpleegkunde.
Vanaf volgend schooljaar (2025-2026), meer bepaald september 2025, zal de opleiding Graduaat Basisverpleegkunde in een volledig nieuw jasje zitten. Decretaal werd bepaald dat we vanaf dat moment werken volgens een structuur die lijkt op het hoger onderwijs. Onze opleiding blijft echter onderdeel van het secundair onderwijs.
Door de verplichte hervorming hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om een nieuw curriculum te ontwikkelen. Schooljaar 2023-2024 hebben we gebruikt voor inhoudelijk denkwerk, screenen van lesdoelen en samenleggen van feedback die we ontvingen van alle betrokken stakeholders.
De potentiële kwaliteit van onze nieuwe opleiding wordt door NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) i.s.m. Vlaamse Onderwijsinspectie bepaald. Het hele team is druk in de weer om ten laatste 1 januari 2025 het dossier van de eerste opleidingsfase in te dienen. Via deze weg willen we alle stakeholders bedanken die samen met ons het nieuwe pad naar de toekomst uitstippelen.
Wordt vervolgd.
Gezamenlijke vorming door CRA van Zorgnetwerk Trento voor verpleegkundigen van WZC en docenten van onze opleiding over klinisch redeneren.
Blijvend inzetten op interne nascholingen zowel op vakinhoudelijk gebied als op pedagogisch-didactisch vlak. Zo blijven we expertise delen en leren we van en met elkaar.
Verankering van PDCA-cyclus binnen vergaderen.
Het welbevinden van onze studenten wordt gescreend en opgevolgd via de digitale tool Appwel die ontwikkeld werd door PXL Hasselt.
Twee keer per jaar zitten we samen met studenten in de studentenraad. Op deze manier willen we de studenten maximaal betrekken bij het borgen en bijsturen van de kwaliteit van onze opleiding.
Docenten bevragen studenten over hun lessen en lesmaterialen en gaan actief aan de slag met hun reflectie en geformuleerde actiepunten.
Adequate samenwerking met leersteuncentrum De Accolade Waas & Dender in het ondersteunen en begeleiden van docenten en stagementoren ifv specifieke noden van studenten.
Integratiedagen in samenwerking met woonzorgcentra worden verder verankerd in de opleiding. Op deze dag gaan de studenten de eerste module aan de slag in verschillende woonzorgcentra en wordt de geziene leerstof geïntegreerd aangeboden via authentieke casussen van bewoners. Deze dagen zijn echt een meerwaarde voor onze studenten maar ook voor onze partners binnen VZW Trento en vzw Samen Ouder.
Informatiesessies over nieuwe statuut van de basisverpleegkundige aan partners in functie van correcte en kwalitatieve communicatie.
Deelnemen aan externe werkgroepen binnen de koepelorganisatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen om de opleidingsspecifieke leerdoelen voor de nieuwe opleiding Graduaat Basisverpleegkunde mee vorm te geven.
Verankeren jaarlijkse nieuwsbrief om onze partners te informeren over onze opleiding.
Sinds schooljaar 23-24 werken we samen met internationale organisatie Work the World om studenten, die dit wensen, een internationale stage aan te bieden. Deze organisatie staat in voor de volledige organisatie (stageplaats, verblijfplaats en contactpersonen) in het land dat gekozen wordt. Geïnteresseerde studenten kunnen in het derde jaar en op basis van goede stageresultaten deze stage aanvatten. Op die manier trokken Veerle en Danaë in maart 2024 naar de Filipijnen en Mathijs, Ndey en Julie in september 2024 naar Ghana.
Beide groepen studenten kwamen na 4 weken terug met een hoofd vol nieuwe inzichten en een hart vol nieuwe levenservaringen.
Als opleiding en werkveld de handen ineenslaan, ontstaat er zorg die hart en hoofd verbindt.
Dank voor de samenwerking!
Vanaf 9.00uur rijden de bussen niet meer over de markt van Sint-Niklaas.
Opgelet voor de scholieren. Jullie kunnen ’s morgens nog wel afstappen op de markt, maar als jullie terug naar huis gaan niet meer. Dan moet iedereen naar/via het station of de vervanghalte vóór de markt.”